Shalat Istikharah

Dari Jabir bin Abdullah r.a., katanya : " Rasulullah saw. mengajarkan kepada kami shalat istikharah untuk segala urusan, seperti dia mengajarkan kepada kami surat Al Qur'an : Sabda beliau ;
" Apabila sesorang kamu hendak melakukan sesuatu pekerjaan, lebih dahulu hendaklah ia shalat dua raka'at yang bukan fardhu, kemudian membaca do'a:

"Allahumma inni astakhairuka bi'ilmika waastaqdiruka bi qudratika wa as-aluka min fadhlikal 'azhim: Fainnaka taqdiru wa laa aqdiru wata'lamu wa laa a'lamu wa anta 'allamul ghuyyub. Allahumma inkunta ta'lamu anna haadzal amra khairun lii fii diini wa ma'aasyi wa 'aaqibatu amri ('afili amri wa aajilihi) faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarik lii fiihi. Wa inkunta ta'lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diini wa ma'aasyi wa 'aaqibatu amrii ('ajili amri wa aajilihi) fashrifhu 'anni washrifnii 'anhu waqdur liyal khaira haitsu kaana tsummaardhini"
(Wahai Allah! Sesungguhnya aku mohon pilihan kepada Engkau dengan ilmu Engkau, dan mohon kuasa kepada Engkau dengan kekuasaan Engkau, dan aku meminta kepada Engkau kurnia-Mu yang Maha Agung. Sesungguhnya Emgkau Mahakuasa, sedangkan aku tidak kuasa. Dan Engkau Maha Tahu, sedangkan aku tidak tahu. Dan Engkau Maha Tahu segala yang ghaib.
Wahai Allah! Jika menurut pengetahuan-Mu pekerjaan ini baik bagi agamaku, bik bagi kehidupanku dan akibat sesudahnya, maka berilah aku kesanggupan untuk melaksanakannya serta mudahkanlah dia bagiku, kemudian berikan berkat bagiku padanya.
Dan jika menurut pengetahuan-Mu pekerjaan ini tidak baik bagi agama, kehidupan serta akhir kesudahannya, maka singkirkanlah dia dariku dan jauhkanlah aku daripadanya, serta tukarlah bagiku dengan yang lebih baik daripadanya, kemudian ridhailah dia bagiku

No comments:

Post a Comment